Translate

Selasa, 28 Juli 2015

Sejarah Kesultanan Selangor

Kesultanan Selangor terletak di tengah-tengah Semenanjung Malaysia yang mengelilingi Wilayah Persekutuan Putrajaya dan Kuala Lumpur. Selangor merupakan bagian dari wilayah persekutuan Malaysia. Menteri Besar Selangor pernah menetapkan negeri ini sebagai negeri termaju di Malaysia pada tanggal 27 Agustus 2005. Hal itu didasarkan pada perkembangan ekonomi Selangor yang kian maju.

Kesultanan Selangor didirikan oleh Raja Lumu bin Daeng Celak atau Sultan Salehuddin Shah ibni al-Marhum Yamtuan Muda Daeng Celak pada tahun 1756 M. Ia merupakan keturunan Bugis. Sebelum berdiri (pada abad ke-15), Selangor telah berada di bawah kekuasaan Malaka. Setelah Malaka mengalami masa kehancurannya, Selangor kemudian menjadi rebutan kerajaan Johor, Aceh, Siam, dan juga Portugis. Sultan Salehuddin Shah berperan besar melepaskan Selangor dari kekuasaan Johor, sehingga kemudian dapat berdiri sendiri.


Sejarah Kesultanan Melayu Selangor bermula di Kuala Selangor. Ketiadaan ketua kaum di Kuala Selangor pada ketika itu telah menimbulkan keinginan  orang Perak dan Kedah untuk menjadi Penghulu di kawasan itu. Malangnya tiada seorang pun daripada mereka telah diterima baik oleh penduduk tempatan. Keadaan ini sangat berbeza daripada kedatangan Raja Lumu yang telah disambut baik dan diiktiraf menjadi yang Di Pertua Negeri Selangor yang pertama.

Mereka yang datang ke kawasan itu hanya dibenarkan untuk meneroka tanah baru dan membuat kediaman di sepanjang pinggir Sungai Selangor. Sehingga kini masih lagi terdapat beberapa buah kampung mengikut nama negeri atau tempat asal peneroka ini. Umpamanya Kampung Kedah, Kampung Siam, Kampung Asahan, dan Kampung Kuantan.

 SEJARAH AWAL KESULTANAN SELANGOR

Peranan orang Bugis di dalam sejarah ‎Malaysia cukup penting sekali. Hal ini bermula daripada perbalahan dalaman Kesultanan Johor Riau Lingga. Pada waktu itu, Raja Kechil memerintah Johor Riau-Lingga. Baginda mendirikan pusat pemerintahan di Siak, Sumatra. Ini menyebabkan Daeng Loklok, iaitu orang Bugis, bergelar Bendahara Husain, ingin mengambil alih tampuk pemerintahan Johor tetapi hasratnya tidak dipersetujui oleh Raja Kechil. Untuk mendapatkan sokongan bagi menjayakan hasratnya itu, Daeng Loklok kemudiannya menemui Raja Sulaiman untuk menggunakan pengaruh baginda bagi mendapatkan bantuan daripada lima adik-beradik Raja Bugis, iaitu Daeng Perani, Daeng Menambun, Daeng Merewah, Daeng Chelak, dan Daeng Kemasi.

Sebaik-baik sahaja Raja Bugis menerima utusan daripada Raja Sulaiman, tujuh buah armada perang Bugis terus menuju Riauuntuk menyerang Raja Kechil. Dalam serangan itu, Raja Kechil telah ditumpaskan dan baginda melarikan diri ke Lingga pada tahun 1728 bersamaan tahun 1134H. Sebagai balasan, Raja Sulaiman bersetuju untuk melantik Raja-raja Bugis  menjadi Yamtuan Besar atau Yang Di-Pertuan Muda bagi memerintah Johor, Riau, dan Lingga.

Selepas mendapat tahu yang Riau jatuh ke tangan Raja Kechil semula, Raja Bugis telah datang ke Selangor untuk mengumpulkan bala tentera  dengan tujuan untuk menyerang Raja Kechil. Raja Bugis dengan 30 buah armada perangnya menuju Riauuntuk menawannya kembali. Dalam perjalanan ke Riau, mereka telah menawan Linggi, sebuah daerah di Negeri Sembilan ‎yang pada ketika itu dikuasai Raja Kechil. Apabila mendapat tahu tentang penaklukan itu, Raja Kechil segera ke Linggi untuk menyerang balas.

Angkatan tentera Bugis telah berpecah dengan 20 buah daripada kapal perangnya meneruskan perjalanan  ke Riau dan diketuai oleh tiga orang daripada lima adik-beradik Raja Bugis.Raja Sulaiman dari Pahang turut datang memberikan bantuan untuk menawan Riau semula. Dalam peperangan ini mereka telah berjaya menawan Riau semula. Raja Sulaiman dan Raja Bugis kemudiannya telah mendirikan kerajaan bersama.

Kegagalan mempertahankan Riau dan menawan Linggi semula daripada tangan Bugis menyebabkan  Raja Kechil kembali ke Siak.  Pada tahun 1729, Bugis sekali lagi menyerang Raja Kechil di Siak semasa Raja Kechil ingin memindahkan alat kebesaran Diraja Johor, iaitu sebuah meriam, ke Siak. Setelah berjaya mengambil alat kebesaran tersebut semula, Raja Sulaiman kemudiannya ditabalkan sebagai Sultan Johor dengan membawa gelaran Sultan Sulaiman Badrul Alam Shah yang memerintah Johor, Pahang, Riau, dan Linggi.

Sultan Sulaiman telah melantik Daeng Marewah sebagai Yamtuan Muda Riau. Kemudian adik perempuan baginda, Tengku Tengah, dikahwinkan dengan Daeng Parani yang mangkat di Kedah semasa menyerang Raja Kechil di sana. Seorang lagi adik Sultan Sulaiman, Tengku Mandak, dikahwinkan dengan Daeng Chelak (1722-1760) yang dilantik sebagai Yamtuan Muda II Riau pada tahun 1730-an. Kemudian anak Daeng Parani, iaitu Daeng Kemboja, dilantik menjadi Yamtuan Muda III Riau (yang juga memerintah Linggi di Negeri Sembilan).

Anak Daeng Chelak, Raja Haji, telah dilantik sebagai Yamtuan Muda IV Riau. Baginda yang hampir dapat menawan Melaka daripada Belanda pada tahun 1784  mangkat setelah ditembak dengan peluru Lela oleh Belanda di Telok Ketapang, Melaka. Baginda dikenali sebagai Almarhum Telok Ketapang.

Pada tahun 1730-an, seorang Bugis bernama Daeng Mateko yang berbaik-baik dengan Raja Siak  mengganggu ketenteraman Selangor. Ini menyebabkan Daeng Chelak dengan angkatan perang dari Riau datang ke Kuala Selangor untuk menangani keadaan ini. Daeng Mateko dapat dikalahkan dan beliau kemudiannya melarikan diri ke Siak. Semenjak itu Daeng Chelak sentiasa berulang-alik dari Riau ke Kuala Selangor.

Pada tahun 1742 Daeng Chelak ke Kuala Selangor dan beliau bersama-sama dengan orang Bugis melancarkan serangan ke atas  Perak. Beliau tinggal beberapa lama di Perak sebelum berpindah ke Selangor semula. Semasa berada di Kuala Selangor, Daeng Chelak  telah diminta oleh penduduk setempat supaya terus menetap di situ sahaja. Pada ketika inilah  rombongan daripada Riau memanggil Daeng Chelak pulang ke Riau. Walau bagaimanapun, Daeng Chelak telah meminta salah seorang puteranya, iaitu Raja Lumu, datang ke Kuala Selangor. Daeng Chelak akhirnya mangkat pada tahun 1745.

Ketika Sultan Salehuddin Shah mangkat pada tahun 1778 M, putranya yang bernama Raja Ibrahim Marhum Saleh diangkat sebagai Sultan II Selangor dengan gelar Sultan Ibrahim Shah (1778-1826 M). Semasa pemerintahannya, Selangor pernah mengalami sejumlah peristiwa penting. Tepatnya pada tanggal 13 Juli 1784 M, bala tentara Belanda menyerang Selangor hingga dapat menguasai Kota Kuala Selangor. Di samping itu, Selangor pernah diintervensi oleh Inggris. Hal ini bermula dari kesepakatan kerja sama antara Selangor dengan Perak yang berujung pada perselisihan utang-piutang. Robert Fullerton, Gubernur Inggris di Pulau Pinang, melakukan intervensi dengan cara ikut serta menyelesaikan perselisihan di antara mereka.
Meski demikian, Sultan Ibrahim Shah pernah berperan besar dalam mengharmoniskan hubungan antara Belanda dan Sultan Mahmud Johor, serta antara Sultan Mahmud dan Raja Ali (Yamtuan Muda Riau yang menggantikan Raja Haji).

Sultan Ibrahim Shah mangkat pada tanggal 27 Oktober 1826 M, putranya, Raja Muda Selangor diangkat sebagai Sultan Selangor III dengan gelar Sultan Muhammad Shah (1826-1857 M). Ketika memerintah, Sultan Muhammad Shah pernah mengalami masalah internal kesultanan. Sejumlah daerah di Selangor, seperti Kuala Selangor, Kelang, Bernam, Langat, dan Lakut memisahkan diri. Hal itu terjadi karena Sultan, dianggap oleh sebagian peneliti sejarah, tidak mampu menguasai sultan-sultan dan pembesar-pembesar di daerah-derah tersebut. Meski demikian, selama 31 tahun memerintah, Sultan telah mengembangkan perekonomian kesultanan, salah satunya mendirikan pabrik biji timah di Ampang.

Sultan Muhammad Shah meninggal pada tahun 1857 M. Sepeninggalan Sultan, Selangor sempat mengalami masa perpecahan di antara para pembesar kesultanan dalam soal memilih pemimpin yang baru. Setelah melalui perdebatan panjang, akhirnya terpilih Raja Abdul Samad Raja Abdullah sebagai Sultan Selangor IV dengan gelar Sultan Abdul Samad (1857-1898 M). Ia merupakan anak dari saudara (keponakan) Sultan Muhammad Shah. Pada masa Sultan Abdul Samad, pabrik biji timah telah beroperasi, bahkan sudah mulai dipasarkan ke negeri-negeri Selat dan China.

Pada tahun 1868 M, Sultan Abdul Samad mengangkat menantunya, Tengku Dhiauddin ibni Almarhum Sultan Zainal Rashid (Tengku Kudin), sebagai Wakil Yamtuan Selangor. Tidak hanya itu, Sultan Abdul Samad juga menyerahkan Langat menjadi milik menantunya itu.

Kemajuan perekonomian yang dialami Selangor menyebabkan negeri ini diminati oleh bangsa China. Sejumlah pedagang asal China ada yang melakukan “kerja sama gelap” dengan beberapa pembesar Selangor untuk mengakses kekayaan perekomian negeri ini (belum ditemukan data waktu kejadian ini). Akibat dari siasat negatif ini, Selangor mengalami suasana penuh pertikaian dan peperangan. Pada tahun 1874 M, pihak Inggris memaksa Sultan Abdul Samad untuk menerima Residen Inggris di Klang, Selangor. Dengan cara ini, Inggris dengan leluasa dapat mengintervensi kepentingan dalam negeri Selangor.‎

Sultan Abdul Samad mangkat pada tanggal 6 Februari 1898 M, dalam usia 93 tahun. Ia dimakamkan di Jugra. Ia kemudian digantikan oleh cucunya, Raja Muda Sulaiman ibni Almarhum Raja Muda Musa. Pada tanggal 17 Februari 1898 M, Raja Muda Sulaiman dilantik sebagai Sultan Selangor V dengan gelar Sultan Alauddin Sulaiman Shah (18981938) M. Pada masa pemerintahannya, Selangor mengalami kemajuan cukup pesat yang ditandai dengan pembangunan fisik berupa jalan raya dan landasan kereta api. Ketika itu, program pembangunan rumah ditingkatkan, terutama di daerah Klang. Ia dikenal bijaksana dalam memimpin Selangor. Ketika usia pemerintahannya genap 40 tahun, ia diberi sambutan yang sangat hangat dari seluruh rakyatnya berupa upacara Jubli Emas di Klang. Pada tanggal 30 Maret 1938 M, ia mangkat dan dimakamkan di Klang dengan gelar “Marhum Atiqullah”.

Pada tanggal 4 April 1938 M, putra Sultan Alauddin Sulaiman Shah kemudian dilantik sebagai Sultan Selangor VI dengan gelar Sultan Hisamuddin Alam Shah(1938-1942 M). Masa pemerintahan Sultan Hisamuddin Alam Shah tidak begitu lama, hanya empat tahun. Hal itu disebabkan karena pada tahun 1942, ia dipaksa turun oleh tentara Jepang yang sebelumnya mampu menguasai seluruh kerajaan Melayu, termasuk Selangor.

Pemerintah Jepang kemudian melantik kakak Sultan Hisamuddin Alam Shah, Tengku Musauddin sebagai Sultan Selangor VII dengan gelar Sultan Musa Ghiatuddin Riayat Shah (19421945 M). Pihak Jepang memberikan syarat agar Sultan Hisamuddin Alam Shah mau membantu kakaknya dalam tata kelola pemerintahan. 

Pada tahun 1945 M, terjadi perubahan struktur pemerintahan Selangor. Ketika itu, Inggris menguasai kerajaan-kerajaan di Semenanjung Malaya, termasuk Selangor. Salah satu bentuk penguasaan Inggris adalah menuntut agar Sultan Hisamuddin Alam Shah kembali memimpin di Selangor. Pada tanggal 31 Agustus 1957 M, Sultan Hisamuddin dilantik sebagai Timbalan Yang Dipertuan Agong Negara Persekutuan Tanah Melayu, sementara itu jabatan Yang Dipertuan Agong pertama kali dipegang oleh Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Abdul Rahman ibni almarhum Tuanku Muhammad. Ketika Tuanku Abdul Rahman mangkat pada tanggal 1 April 1960 M, Sultan Hisamuddin Alam Shah dilantik sebagai Yang Dipertuan Agong yang kedua. Lima bulan kemudian Sultan Hisamuddin mangkat, tepatnya pada tanggal 1 September 1960 M.

Tahta kekuasaan kemudian dipegang oleh putra sulung Sultan Hisamuddin, Raja Abdul Aziz sebagai Sultan Selangor IX dengan gelar Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (1960-2001 M). Ketika berkuasa, ia telah banyak melakukan perubahan dan memberikan kemajuan yang sangat besar bagi rakyat Selangor. Pada masa pemerintahannya, Inggris masih melakukan sejumlah intervensi kebijakan dalam negeri dan luar negeri Selangor. 

Pada tahun 1986 M, Residen Frank Swettenham berusaha menyatukan Selangor bersama dengan Negeri Sembilan, Pahang, dan Perak ke dalam Negeri-negeri Melayu Bersatu dengan pusat ibu kotanya di Selangor. Ternyata, persatuan ini terus berkembang. Pada tahun 1948 M, persatuan ini berubah nama menjadi Persekutuan Malaya. Dan, pada tahun 1963 M, berubah lagi menjadi Persekutuan Malaysia. Selangor kemudian merelakan status ibu kotanya berpindahkan ke Kuala Lumpur pada tahun 1974 M.

Pada tanggal 22 November 2001 M, Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah meninggal. Putranya yang bernama Tengku Idris Shah kemudian diangkat sebagai Sultan Selangor X dengan gelar Sultan Sharafuddin Idris Shah (2001 M–sekarang).‎

Silsilah Para Sultan ‎

Sultan Selangor yang pertama (Raja Lumu) adalah keturunan suku Bugis, yang mengaku keturunan dari penguasa Luwu diSulawesi Selatan. Bangsawan dari keturunan ini terlibat dalam perselisihanKesultanan Johor-Riau pada awal abad ke-18, akhirnya mendukung penuh kepada Sultan Abdul Jalil dari dinasti Bendaharaterhadap penuntut yang mengaku ahli waris dari keturunan Malaka-Johor, yaituRaja Kecil. Untuk alasan ini, parapenguasa Bendahara Johor-Riau menjalin hubungan erat dengan para bangsawan Bugis, memberikan mereka gelar dan kawalan ke banyak daerah di dalam kerajaan Johor, termasuk Selangor. Putera Daeng Chelak, Raja Lumu tiba di Selangor dan mendirikan kerajaan baru di Kuala Selangor pada tahun 1766. Ia dinobatkan oleh Sultan Perak sebagai Sultan Salehuddin Shah, dan menjadi Sultan pertama dari Selangor.

Daeng Lumu adalah punca kerajaan awal di Kuala Selangor. Daeng Lumu dilantik menjadi Yang DiPertuan Kelang pertama, dan Daeng Loklok dilantik menjadi Datuk Maharaja Lela.

Sultan Iskander Zulkernain (1752-1765), Raja Kerajaan Perak ke-15 pun menyambut utusan dari Daeng Lumu diKuala Bernam sebagai pertemuan dengan baginda. Ketibaan Daeng Lumu disambut dengan penuh istiadat raja. Setelah semua ujian itu tidak mendatangkan apa-apa bencana terhadap Daeng Lumu, baginda Sultan Iskander Zulkernain pun mengesahkan perlantikan tersebut; setelah Sultan Sulaiman I, Raja Kerajaan Johor-Riau-Lingga menolak permohonan Bugis Luwok Diraja sabagai Raja Kelang. Pertabalan penuh sejarah itu dilakukan di Pulau Pangkor dalam tahun 1756. Selesai sahaja pertabalan, Raja Lumu pulang ke Kuala Selangor.

Itulah Raja Selangor yang pertama bersemayam di atas Bukit Selangor yang dikenal dengan nama "Bukit Malawati". MenurutTuffatul al Nafis karangan Almarhum Raja Ali Al Haji, Riau, disitu ketika Tengku Raja Selangor (Raja Lumu) pergi bermain ke Pulau Pangkor, Raja Lumu dijemput oleh Yang DiPertuan Perak untuk mengadap. Kemudian Raja Lumu pun berangkat pulang ke Kuala Selangor.

Kemangkatan Raja Lumu meninggalkan empat orang anak, iaitu Raja Ibrahim, Raja Nala, Raja Punuh dan Raja Sharifah. Baginda juga telah melantik seorang Bugis bernama Daeng Loklok bergelar Datuk Maharaja Lela Husain. Seorang daripada anak perempuannya bernama Cik Long Halijah berkahwin dengan Raja Ibrahim, putera Raja Lumu dan juga Raja Selangor Kedua.

Raja Lumu mangkat dan dikebumikan di atas Bukit Selangor dan dinamakan "Marhum Salleh". Baginda memerintah kerajaan Daeng Lumu adalah punca kerajaan awal di Kuala Selangor. Daeng Lumu dilantik menjadi Yang DiPertuan Kelang Pertama, Daeng Loklok dilantik menjadi Datuk Maharaja Lela.

Kemangkatan Raja Lumu meninggalkan empat orang anak, iaitu Raja Ibrahim, Raja Nala, Raja Punuh dan Raja Sharifah. Baginda juga telah melantik seorang Bugis bernama Daeng Loklok bergelar "Datuk Maharaja Lela Husain". Seorang daripada anak perempuannya bernama Cik Long Halijah berkahwin dengan Raja Ibrahim, putera Raja Lumu dan juga Raja Selangor kedua. Raja Lumu mangkat dan dikebumikan di atas Bukit Selangor dan dinamakan "Marhum Salleh". Baginda memerintah dari tahun 1743 (1756) hingga 1778.

Berikut ini adalah daftar sultan yang pernah berkuasa di Kesultanan Selangor:

Sultan Salehuddin Shah ibni al-Marhum Yamtuan Muda Daeng Celak atau namanya aslinya Raja Lumu bin Daeng Celak (1756-1778 M)
Sultan Ibrahim Shah ibni al-Marhum Sultan Salehuddin Shah (1778-1826 M)
Sultan Muhammad Shah ibni al-Marhum Sultan Ibrahim Shah (1826-1857 M)
Sultan Abdul Samad ibni al-Marhum Raja Abdullah (1857-1898 M)
Sultan Alauddin Sulaiman Shah ibni al-Marhum Raja Muda Musa (1898-1938M)
Sultan Hisamuddin Alam Shah ibni al-Marhum Sultan Alauddin Sulaiman Shah (19381942 M)
Sultan Musa Ghiathuddin Riayat Shah ibni al-Marhum Sultan Alauddin Sulaiman Shah (19421945 M)
Sultan Hisamuddin Alam Shah ibni al-Marhum Sultan Alauddin Sulaiman Shah (19451960 M)
Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah ibni al-Marhum Hisamuddin Alam Shah (1960-2001 M)
Sultan Sharafuddin Idris Shah ibni al-Marhum Sultan Salehuddin Abdul Aziz Shah (2001 M-…)
Periode Pemerintahan

Sejak tahun 1756 M hingga sekarang, Kesultanan Selangor telah berdiri selama sekitar dua setengah abad. Dalam rentang waktu yang demikian panjang, Selangor pernah mengalami masa-sama kejayaannya, terutama pada masa pemerintahan Sultan Alauddin Sulaiman Shah (18981938) M. Selangor juga pernah mengalami masa suramnya, terutama ketika diintervensi oleh Inggris.
Wilayah Kekuasaan

Secara keseluruhan, luas Selangor adalah 7,956 km2 yang terbagi ke dalam sembilan wilayah kekuasaan, yaitu:

1. Hulu Selangor, yang diperintah oleh Majlis Daerah Hulu Selangor.
2. Hulu Langat, terbagi ke dalam:
Majlis Perbandaran Kajang, yang memerintah seluruh wilayah Langat dan Kajang.
Majlis Perbandaran Ampang Jaya, yang memerintah seluruh Ampang dan Hulu Klang.
3. Gombak, yang diperintah oleh Majlis Perbendaran Selayang.
4. Kuala Selangor, yang diperintah oleh Majlis Daerah Kuala Selangor.
5. Kuala Langat, yang diperintah oleh Majlis Daerah Kuala Langat.
6. Klang, yang diperintah oleh Majlis Perbendaran Klang.
7. Petaling, terbagi ke dalam:
Majlis Bandaraya Petaling Jaya, yang memerintah Petaling Jaya.
Majlis Bandaraya Subang Jaya, yang memerintah seluruh wilayah Subang Jaya, Puchong, Serdang, USJ, dan Seri Kembangan.
Majlis Bandaraya Shah Alam, yang memerintah Shah Alam dan Sungai Buloh.
8. Sabak Bernam, yang diperintah oleh Majlis Daerah Sabak Bernam.
9. Sepang, yang diperintah oleh Majlis Perbendaran Sepang.

Struktur Pemerintahan
Kesultanan Selangor memiliki prinsip pemerintahan “demokrasi berparlemen”. Prinsip ini sebenarnya juga dianut oleh wilayah-wilayah persekutuan dalam negara Malaysia. Dalam struktur pemerintahan Selangor, sultan tetap merupakan pemimpin tertinggi di kesultanan. Ia dibantu oleh seorang Yang Dipertuan Besar/Agong. Sementara itu, seseorang yang bakal menggantikan posisi sultan bergelar Raja, yang biasanya berasa dari keturunan sultan.

Sejak tahun 1967 M, Selangor memiliki lagu kebangsaan sendiri yang berjudul “Duli Yang Maha Mulia”. Pencipta lagu ini tidak diketahui identitasnya. Lagu ini digubah oleh Syaiful Bahri. Berikut ini adalah syair lagu tersebut:

Duli Yang Maha Mulia
Selamat di atas takhta
Allah lanjutkan usia Tuanku
Rakyat mohon restu bawah Duli Tuanku
Bahagia selama-lamanya
Aman dan sentosa
Duli Yang Maha Mulia

Tidak ada komentar:

Posting Komentar